YLVA
Ympäristönsuojelun tietojärjestelmän valvontaosa
- ELY-keskus
- Etusivu
- Usein kysyttyjä kysymyksiä
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Tälle sivulle on koottu toiminnanharjoittajien ja kuntakäyttäjien usein kysymiä kysymyksiä.
Usein kysyttyjä kysymyksiä, toiminnanharjoittajat
-
Miten YLVAan kirjaudutaan?
Palvelu edellyttää vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella, pankkitunnuksilla tai varmennekortilla. Vahvan sähköisen tunnistautumisen avulla varmistamme henkilöllisyytesi sähköisessä palvelussa.
-
Miksi toiminnanharjoittajan edustajan pitää kirjautua henkilökohtaisilla tunnuksilla?
Palvelu edellyttää vahvaa henkilökohtaista tunnistautumista (mobiilivarmenne, pankkitunnukset tai varmennekortti). Liikenne- ja viestintävirasto hyväksyy vahvat tunnistautumismenetelmät. Vahva tunnistautuminen tarkoittaa aina henkilökohtaista tunnistautumista, joten ei ole mahdollista tunnistautua yrityksen tunnuksilla.
Tämän taustalla on laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016) ja olemme velvoitettuja käyttämään hallinnon yhteisiä sähköisiä tukipalveluita:
-
En halua käyttää henkilökohtaisia pankkitunnuksiani. Mitä muita vaihtoehtoja minulla on kirjautua?
Vahva tunnistautuminen tarkoittaa aina henkilökohtaista tunnistautumista, joten esim. yrityksen pankkitunnuksia ei voi käyttää tunnistautumiseen. Mikäli et halua käyttää henkilökohtaisia pankkitunnuksia, eikä sinulla ole käytössä varmennekorttia, voit tunnistautua mobiilivarmenteella. Mobiilivarmenne sijaitsee kännykkäsi SIM-kortissa ja voit ottaa sen käyttöön myös henkilökohtaiselle työnumerollesi. Mobiilivarmenne voidaan aktivoida operaattorisi myymälässä ilman pankkitunnuksia, kunhan mukanasi on virallinen henkilökortti.
-
Onko muita tunnistustapoja tulossa?
Vahvasta sähköisestä tunnistuksesta säädetään laissa. Liikenne- ja viestintävirasto hyväksyy vahvat tunnistusmenetelmät. Mahdollisista uusista tunnistustavoista voi kysyä Liikenne- ja viestintävirastosta.
-
Miten saan valtuudet toimia yrityksen nimissä?
Suomi.fi-valtuusrekisterissä voidaan antaa valtuus, jolla valtuutettu voi valtuuttajan puolesta asioida Aluehallinnon asiointipalvelussa valtuuden mukaisilla rajoituksilla. Käyttäjä ei tarvitse erillistä Suomi.fi-valtuusrekisterissä olevaa valtuutusta, mikäli käyttäjä on palvelun tietojen mukaisesti yrityksen / yhteisön nimenkirjoitusoikeudellinen, toimitusjohtaja, yksityinen elinkeinonharjoittaja tai kommandiittiyhtiön yhtiömies. Suomi.fi-asiointivaltuudet liittyvät Aluehallinnon asiointipalvelussa tiettyyn asiointityyppiin. YLVA:n asiointityyppi on Ympäristöasiat-asiakaskategorian Ympäristönsuojelulain ja jätelain mukaisten asioiden raportointi-valtuutuskoodi.
Kaikki kohteelle valtuutetut henkilöt pääsevät näkemään valtuutuksen jälkeen kohteen aloitetut asioinnit. Kansalaisneuvonta auttaa yleisissä suomi.fi:n liittyvissä asioissa. Valtuutuspyyntöohje löytyy Aluehallinnon asiointipalvelusta.
-
Miten luon uuden valtuuden yrityksen nimissä?
Digi- ja väestötietovirasto vastaa suomi.fi:n Valtuudet-palvelusta. "Tunnistaudu Suomi.fihin henkilökohtaisella tunnistusvälineellä ja valitse Valtuudet. Vaihda käyttäjäroolisi yritykseen oikeassa yläreunassa olevan Vaihda käyttäjärooli -valikon kautta. Samasta valikosta voit poistua yritysroolista, jolloin palaat henkilökohtaiseen näkymääsi. Luo uusi valtuus yrityksen nimissä painamalla Lisää uusi valtuus -painiketta ja valitsemalla tämän jälkeen Anna valtuus. Valtuuden antamisessa on neljä vaihetta." Kohdassa "Sisältö – Valitse valtuuden asia listasta" -> Ympäristöasiat -> Ympäristönsuojelulain ja jätelain mukaisten asioiden raportointi".
-
Mitä tapahtuu jos valtuuksia saanut henkilö lähtee yrityksestä?
Jos työntekijä lähtee yrityksestä, tulee työnantajan mitätöidä hänelle annetut valtuudet.
Lisätietoa valtuuksista:
-
Raportointi jäi kesken enkä löydä raportteja mistään. Voitteko palauttaa raportit?
Tarkista löytyvätkö kesken jääneet raportit asiointipalvelun yläpalkista kohdasta "Työpöytä".
-
Olen täyttänyt raportin asiointipalvelussa. Miten lähetän sen viranomaiselle?
Jos sinulla on asiointi kesken, mene yläpalkin kohtaan "Työpöytä" ja voit jatkaa raportointia sitä kautta.
Jos olet jo täyttänyt kaiken valmiiksi ja valinnut "Valmis lähetettäväksi" mene välilehdelle "Lähettäminen", josta voit lähettää raportin.
-
Miten aloitan uuden raportin tekemisen?
Jos olet raportoimassa uusia tietoja (uutta jaksoa) valitse "Uusi asiointi" ja pääset raportoimaan uutta ajanjaksoa. Vanhoja raportteja ei voi avata uusien raportointijaksojen tietojen kirjaamista varten.
-
Olen lähettänyt lomakkeita sähköiseltä palvelualustalta valvojalle. Miksi ne eivät ole valvojalla näkyvissä?
Olethan muistanut lähettää lomakkeen? "Valmis lähetettäväksi" –valinta ei lähetä lomaketta! Valmis lähetettäväksi -valinta validoi tiedot: korjattavat tiedot korostuvat punaisilla reunuksilla. Pääset lähettämään lomakkeet Lähettäminen -välilehdeltä Lähetä-painikkeesta.
-
Löydän edellisen raportin, miksi en saa muokattua siitä uutta raporttia?
Aloita uusi raportointi yläpalkista valitsemalla "Työpöytä" ja tämän jälkeen "Uusi asiointi".
-
Voiko useampi henkilö raportoida saman yrityksen tietoja?
Useampi henkilö voi raportoida saman yrityksen tietoja.
-
Kirjautuessani järjestelmään saan automaattisesti Y-tunnuksen, mutta kyseessä ei ole yritys, jonka nimissä haluan raportoida tietoja. Miten vaihdan Y-tunnuksen?
Digi- ja väestötietovirasto tai YTJ on liittänyt kyseisen yrityksen henkilötunnuksellesi jos Y-tunnuksen kohdalla ilmestyy automaattisesti jonkun yrityksen Y-tunnus. Mikäli haluat raportoida toisen yrityksen kuin ruudussa olevan yrityksen tietoja, pitää sinun ensiksi aktivoida Y-tunnus-ruutu klikkaamalla valkoista palloa Y-tunnus sanan edessä. Pallon muututtua siniseksi ruutu aktivoituu ja voit kirjoittaa haluamasi Y-tunnuksen ruutuun.
-
Miten kuuluu toimia salassa pidettävän tiedon kanssa?
YLVA:n suojaustaso ja muut ominaisuudet eivät mahdollista salassa pidettävän tiedon hallintaa. ELY-keskukset hallitsevat salassa pidettävät tiedot asianhallintajärjestelmä USPA:ssa. Ole yhteydessä ELY-keskuksen vastuuvalvojaan, mikäli sinulla on kysyttävää salassa pidettävästä tiedosta. Toiminnan päästö- ja tarkkailutiedot sekä ympäristön laatutiedot eivät ole salassa pidettäviä.
-
Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?
Ota yhteyttä: ylva(a)ely-keskus.fi (vaihda (a) -> @)
Kuvaile ongelmaasi Ylvassa mahdollisimman tarkasti ja ota siitä kuvakaappaus. Näin pääsemme mahdollisimman nopeasti ratkomaan ongelmatilannetta.
Usein kysyttäjä kysymyksiä, kuntakäyttäjät
-
Miten saan tilattua aineistoa Ylva-tietojärjestelmästä?
Aineistopyynnöt lähetetään Suomen ympäristökeskukseen: kirjaamo.syke(at)ymparisto.fi (vaihda (a) -> @)
-
Miksi en pääse kirjautumaan Ylvaan?
Kirjaudu osoitteessa: https://ylva.ahtp.fi
Kirjaudu U-tunnuksellasi Ylvaan seuraavasti: U000000@alh.fi (iso U-kirjain ja kuusi numeroa – ei o-kirjainta). Valtori on lähettänyt sinulle erillisessä sähköpostissa salasanan U-tunnuksellesi, jolla kirjaudutaan myös Ylvaan.
Suosittelemme Mozilla Firefox-, Microsoft Edge- tai Google Chrome –selaimen käyttöä.
Vaikka sinulla olisi entuudestaan U-tunnus esim. Notto-järjestelmää varten, et pääse kirjautumaan Ylvaan ilman että haet Ylvan käyttöoikeutta. Saatuasi käyttöoikeuden voit kirjautua vanhalla tunnuksellasi ja salasanallasi Ylvaan.
-
En pääse valitsemaan U-tunnuksella kirjautumista Ylvaan, tietokoneeni tarjoaa ainoastaan kuntasähköpostilla kirjautumista. Mitä avuksi?
Voit kokeilla ctrl + alt + del ja vaihtaa käyttäjää tai toista selainta (sellaista, jolla ei ole kirjautumista ennestään tallentuneena muistissa, esim. Edge, jos et ole sitä käyttänyt) tai käyttää nykyisen selaimen incognito-tilaa.
-
Olen unohtanut salasanan U-tunnukselleni, miten saan uuden salasanan?
Lähetä organisaatiosähköpostistasi (esim. matti.meikalainen(a)kunta.fi) tukipyyntö YLVA-asiointipostilaatikkoon ylva(at)ely-keskus.fi (vaihda (a) -> @).
Nopeammin saat uuden salasanan soittamalla Valtorille p. 0295 504200. Palvelupiste on avoinna arkisin klo 8-16.15. Kysyttäessä organisaatiota valitse ELY.
-
Pitääkö jokaisen kunnan viranhaltijan hakea omat käyttäjätunnukset vai onko mahdollista, että saman työnantajan kaikilla työntekijöillä on yhteinen tunnus?
Jokaisen kuuluu hankkia omat henkilökohtaiset käyttäjätunnukset. Tällöin voi kohdentaa laitoksia valvojakohtaisesti (esim. polttolaitokset valvoja A:lle ja jätteenkäsittelijät valvoja B:lle).
-
Voiko YLVAssa käyttää Notto-järjestelmän tunnusta?
Kyllä voi. Jos U-tunnus on jo myönnetty muuta käyttöä varten, voi samalle tunnukselle hakea YLVAn käyttöoikeutta. Mikäli sinulla on U-tunnus entuudestaan ja olet hakenut YLVAn käyttöoikeutta, voit käyttää samaa U-tunnusta ja salasanaa YLVAssa. Käyttöoikeuksien saaminen voi kestää muutaman viikon. Hakulomake ja -ohje löytyvät näiltä sivuilta.
-
Olen vaihtanut kunnasta toiseen, tilaanko uuden U-tunnuksen?
Ei tarvitse tilata uutta tunnusta. Voit käyttää vanhaa U-tunnustasi ja salasanaasi, sillä U-tunnus on henkilö-, ei kuntakohtainen. Ilmoitathan kuitenkin osoitteeseen ylva(a)ely-keskus.fi (vaihda (a) -> @) uuden sähköpostiosoitteesi ja kunnan/kunnat, jotka poistetaan ja kunta/kunnat jotka tulevat tilalle.
-
Sähköpostini/nimeni/jokin muu on muuttunut, mitä minun pitää tehdä?
Ilmoita muutokset osoitteeseen ylva(a)ely-keskus.fi (vaihda (a) -> @)
-
Organisaatiomme toimii useassa kunnassa. Onko mahdollista, että saisimme käyttöömme kaikkien kuntien valvontatiedot yhdellä käyttäjätunnuksella?
Jokainen valvoja voi hallinnoida yhdellä omalla henkilökohtaisella tunnuksellaan kaikkien kuntien kohteita.
-
Miten kuuluu toimia salassa pidettävien tietojen kanssa?
YLVA:n suojaustaso ja muut ominaisuudet eivät mahdollista salassa pidettävän tiedon hallintaa. ELY-keskukset hallitsevat salassa pidettävät tiedot asianhallintajärjestelmä USPA:ssa. Toiminnan päästö- ja tarkkailutiedot sekä ympäristön laatutiedot eivät ole salassa pidettäviä.
-
Minkä raportointilomakkeen kytken Ylva-kohteelle?
Ylvaan on toteutettu noin 40 rakenteellista lomaketta. Lomakkeet on toteutettu rakenteellisina, jotta niiden tiedoista voidaan tuottaa tarvittavat raportit. Perustietoja koskevat raportointilomakkeet kytkeytyvät kohteen pääosiolle automaattisesti. Ilmansuojelu-, vesiensuojelu- ja jätelomakkeet kytketään kyseisen sektorin pisteelle, jos ympäristölupa tai säädös edellyttää näiden tietojen raportoimista. Ylvaan on toteutettu myös joitakin rakenteellisia toimialakohtaisia raportointilomakkeita: ampumarata, eläinsuoja, kaatopaikka, kalankasvatus, turkistuotanto, turvetuotanto ja koneellinen kullankaivu. Muut valvontaa varten tarvittavat tiedot raportoidaan liitetiedostoina.
-
Miten YLVAn käyttämä Oskari-karttapalvelu toimii?
Oskari-karttapalvelu on Maanmittauslaitoksen palvelu. Lisätietoa palvelusta:
-
Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?
Ota yhteyttä: ylva(a)ely-keskus.fi (vaihda (a) -> @)
Kuvaile ongelmaasi Ylvassa mahdollisimman tarkasti ja ota siitä kuvakaappaus. Näin pääsemme mahdollisimman nopeasti ratkomaan ongelmatilannetta.
Päivitetty: 26.01.2022